マインドセット介入研究と実践日記






ambivalent schadule
rumination 0
self complaint 15
concern 45
panic 5
hysteria 5
perfectionism 15
procrastination 5
compare with others 45

alliesthesia 15
interoception
growth mindset 45
fixed mindset 15
bad habit 25

emotional comparison

1.good things after achieved goal
change his mind for what to do
good habit and plan to be doctor
learn good manner
go out with girlfriend

2.best positive image
mariage

3.obstacle for goal until the end
depression
anger and hatred
dislike
rumination 
self complaint
upsetness

4.worst situation to fail goal
depression

expressive writing 
He helped his roommate and he understand what he should do for himself. He really enjoyed when he react to your friends.
He believed in what he can do and he can enjoy anytime he want so he needs to have confidence for what he should do. He should understand  his future and he needs to make plan at first. 他覺得他要做看看方法。現在她是很忙。所以他不知道他的意思和一個啊。如果他喜歡學習中文,他應該有時間啊。



emotional planning

search info if he felt happy

decide to invest when he felt sad

make plan to solve when he felt mad




dilly dally shilly shally( ノД`)シクシク…→Decide something


roar (# ゚Д゚)
→Solve something


Happy( ´∀` )
→Find something new and try





ヒントと例


怒りは短期集中力を上げる
(目標指向型行動

悲しみは冷静な集中力を持続させる(フェアな意思決定

喜び・楽しさは
フロー状態の高い集中力
(創造力を高め、意思決定を
早くする効果



イベントごとに変化する感情を
先取りして、1日の予定を
作成すること。



たとえばこんな感じです。


電車でラッシュ時の通勤の後は
(怒りの感情のまま)、
会社のチーム成績の改善案を作る。


話題の店で友人とランチした後は
(楽しい感情が出ているので)、
企画書のアイデア出しをする。


家に帰って泣ける映画を見た後は
(悲しい感情だから)、
1日の反省と振り返りをする。


イライラする
→問題解決を考える
ワクワクする
→新しい取り決めを考える
しくしくする
→反省する、物事を決定する

if then planning
plan prompt
write down the detail
you need to do here

ヒント



疑問型セルフトーク
1. ゴールを達成した際の
ポジティブな側面を書き出す
2. 最も大きくポジティブな
側面の対象のイメージを強化する
3. ゴールを達成する障壁を書き出す
4. 最も大きくネガティブな
側面の対象のイメージを強化する

「俺はできる!」を
「俺は本当にできるのか?」に変換
→ 脳が目標が現実的に考えだす

さらに
「なぜ俺はこれをしたいのか?」
に変換
→ 「なぜ」を問うことで
モチベーションを深める

さらに
「どうやって俺はこれをするのか?」に変換
→ 脳が目標の達成に
必要な戦術を考え始める

さらに
「いつ俺はこれをするのか?」
に変換
→ さらに戦術を現実的にしぼりこむ

最後に
「もっと上手くやるには?」
に変換 →
目標を別の次元に引き上げる